Günlük Kalsiyum İhtiyacınız

Günlük kalsiyum ihtiyacınızın % 80-90 ‘ını karşılamak için 100 gr. Muratbey peyniri yemeniz yeterlidir.


Peynir çeşitlerimizin ambalajlarının ön yüzlerinde, 100 gramının günlük kalsiyum ihtiyacınızın ne kadarını karşılayacağı Türk Gıda Kodeksi standartlarına göre belirtilmiştir. Muratbey peynirleri yüksek kalsiyum değerleri ile çocukların, hamilelerin, emziren annelerin sofralarının vazgeçilmezidir.Kodekse göre belirtilen kalsiyum karşılama oranlarının yetişkinler için olduğu unutulmamalıdır. Hamilelerin, emziren annelerin ve çocukların kalsiyum ihtiyacı daha yüksektir.
Kalsiyum kemiklerimizin oluşumunu ve sağlamlığını sağlayan vücudumuz için zorunlu minerallerden biridir. Tüm vücut ağırlığımızın % 1,5 - 2,0 sini oluşturur.Bu kalsiyumun % 98 i kemiklerimizde, % 1'i dişlerimizde, diğer % 1'i ise kan dolaşımı ve yumuşak dokularda bulunmakta ve bu %1 lik kısım hayati rol oynamaktadır. Çünkü bu küçük miktarlardaki kalsiyum azaldığında vücut kasları düzgün olarak kasılamaz, kan pıhtılaşamaz ve sinir iletimi düzgün olarak yapılamaz. Bu kalsiyum düzeyi diyetle dışarıdan alınarak veya kemikteki kalsiyum kullanılarak vücut tarafından dengelenmeye çalışılır.
Kalsiyum dengesi özellikle kalp fonksiyonları için önemlidir. Normal kan kalsiyum düzeyi % 10 mg dır. Bunun 5,5 mg ı Ca++ iyonu şeklinde, 4 mg ı taşıyıcı protein şeklinde, 0,5 mg ı da fosfat ve sitratlarla kombine şekildedir
Günlük Kalsiyum İhtiyacı
0-6 ay bebek: 360 mg
6 ay - 1 yaş: 540 mg
1 - 10 yaş: 800 mg
11 - 18 yaş: 1000 mg
Erişkin kadın - erkek: 800 mg
Hamile kadın: 1200 mg
Emziren kadın: 1200 mg
Menapozdaki kadın (östrojen almayan): 1200 mg


Kalsiyum emilimini arttıran faktörler
• Büyüme, hamilelik, emzirme gibi doğal ihtiyaç artışı
• Vitamin D
• Sütteki laktoz
• Hidroklorik asit, sitrik asit, askorbik asid (vitamin C)
• Egzersiz
• Fosfor dengesi
Kalsiyum içeren yiyecekler:
En iyi kalsiyum kaynağı süt ,peynir, yoğurt ve diğer süt ürünleridir. Yeşil yapraklı sebzeler de iyi birer kalsiyum kaynağıdırlar ancak ıspanak gibi yüksek ogzalik asid içerenlerinde kalsiyum emilimi azalmıştır. Karnıbahar, brokoli, kurubaklagiller, kurutulmuş meyveler, susam, fındık, pekmez kalsiyum içeriği yüksek gıdalardandır. Limon, portakal, çilek, yumurta gibi besinlerde orta derecede, etler ve diğer taze sebze ve meyvelerde ise daha az derecede kalsiyum bulunmaktadır.
• 100 gram peynir yetişkin bir insanın günlük mineral ihtiyacını büyük ölçüde karşılar.
• Peynir, kolay hazmedilir ve diğer gıdaların hazm edilmesine yardımcı olur.
• Kolesterol oranı en düşük gıdalardan biridir.
• Peynirde laktoz yoktur ya da düşük oranda bulunur. Bu nedenle peynir, sütü sindirmekte zorlanan kişiler için alternatif bir gıdadır.
• Peynir, çocuklarda boy uzamasını önemli ölçüde artırır, kemik gelişimine yardımcı olur. Kadınlarda da kemik yapısının güçlü kalabilmesini sağlar.
• Ayrıca diş sağlığı için vazgeçilmez bir besindir.